luni, 12 octombrie 2009

ALFRED HITCHCOCK

« Exista probabil legi ale filmului imposibil de exprimat. Hitchcock a creat aceste legi » (Francois Truffaut, mare regizor francez)
« Singura modalitate de a scapa de temerile mele e sa fac filme despre ele » (Alfred Hitchcock)
« Esential pentru a crea un suspansul este sa oferi spectatorului informatii » (Alfred Hitchcock)

Filme vazute
: The 39 Steps (1935) * Rebecca (1940) * Spellbound (1945) * Strangers on a Train (1951) * Rear Window (1954) * To Catch a Thief (1955) * Vertigo (1958) * North by Northwest (1959) * Psycho (1960) * The Birds (1963) * Marnie (1964).

OBIECTIV : Cele mai importante reviste de cinema din Statele Unite si Marea Britanie , l-au ales pe Alfred Hitchcock drept cel mai mare regizor al istoriei filmului. Cu toate acestea, desi nominalizat de 5 ori la Oscar-ul pentru regie, ( in 1941, 1945,1946, 1955, 1961) nu l-a castigat niciodata. A castigat in schimb Oscarul pentru cel mai bun film (1941), premiul Oscar pentru intreaga cariera (1968), precum si alte 30 de premii la festivalurile de film.
In 1980 a fost inobilat de regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii.

SUBIECTIV : Maestrul misterului, Alfred Hitchcock s-a remarcat in peste 50 de ani de cariera regizorala printr-un stil ce a dat nastere unui adevarat mit. Regizor englez care s-a remarcat indeosebi in Statele Unite, Hitchcock a transformat in mare masura tehnica cinematografica , dar si viziunea spectatorilor fata de filme. In creatiile sale, incitante si plina de susupans, spectatorul se regaseste mereu ca un personaj aparte, unul care nu apare la final, pe lista distributiei. Ne regasim in fata filmelor sale precum niste copii in fata unor povesti, incercam sa rezolvam alaturi de personajele lor enigmele din spatele actiunilor si a evenimentelor ce se desfasoara intr-un ritm alert, adeseori chiar frenetic.
La Hitchcock mereu intalnim personaje memorabile, care ne raman in minte, iar violenta fizica este doar continuarea unei cruzimi ce se dezvolta in psihicul pesonajului. Violenta este explicata aproape stiintific, la fel ca si crima. Multe din opele de maturitate ale regizorului, cele din perioada anilor ’40-’50 sunt adevarate thriller-uri foarte sofisticate, cu actiuni surprinzatoare, pline de suspans, umor negru, scene de o ingeniozitate remarcabila in care se urmareste crima perfecta si drama psihologica profunda. Hitchcock este in acelasi timp un detectiv, un politist, un psiholog ( uneori chiar un psihiatru ).
In filmele sale intalnim un model al relatiei femeie-barbat specific : o relatie subtila, de dragoste romatica alaturata unei prietenii puternice, legata de increderea ce se naste intre parteneri in momente dificile, tensionate. Adrenalina este liantul iubirii la Hitchcock, iar relatia de dragoste se suprapune unui parteneriat plin de afectiune intre oameni aflati in pericol.
Simbolistica inteligenta, coloana sonora ce intensifica la maxim suspansul, nuditate aparenta , creata printr-un montaj avangardist, tehnici de filmare inovatoare, retrairi a unor scene din trecutul intunecat al unor personaje care explica prezentul acestora, obsesia pentru personaje feminine blonde si prezenta sa cameleonica in scene scurte, dar care atrageau curiozitatea publicului - toate acestea il identifica pe Hitchcock ca fiind un regizor special, unic.
Creator inegalabil in genul filmului de suspans, Alfred Hitchcock atrage si hipnotizeaza totodata, fiind prin inspiratia si inraurirea sa asupra regizorilor moderni, parintele cinematografiei contemporane.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu