marți, 3 noiembrie 2009

LARS VON TRIER

Sunt cel mai mare regizor al lumii. ( Lars Von Trier-in 2009, la Festivalul de la Cannes)

Filme vazute: The Element of Crime (1984) * Europa (1991) * Breaking the Waves (1996) * The Idiots (1998) * Dancer in the Dark (2000) * Dogville (2003) * The Boss of It All (2006) * Antichrist (2009

OBIECTIV : Von Trier este un regizor apreciat atat de fani, cat si de critica. A castigat Marele Premiu la Cannes (2000), Premiul Juriului de la Cannes ( 1991, 1996), Premiul Cesar ( 1997), Premiul Fipresci (1996 si 1998), Premiul pentru cel mai bun regizor european ( 2003).
Are peste 60 de premii si aproape 50 de alte nominalizari la marile festivalurile internationale.
In 2008 Academia Europeana de Film i-a acordat un premiu special pentru realizari extraordinare in cinematografia europeana.

SUBIECTIV : Lars Von Trier este in acest moment probabil cel mai complex regizor al cinematografiei contemporane. Dificil de definit, imposibil de explicat, plin de fobii si de angoase, de trairi extreme si abisuri sufletesti, regizorul danez s-a manifestat in ultimii aproape 30 de ani ca o figura de o remarcabila originalitate in cinematografia mondiala.
Von Trier isi regizeaza filmele doar in Danemarca natala, fiind deja legendare fobiile sale legate de zborul cu avionul si de frica de a traversa marea, dar asta nu l-a impiedicat niciodata sa prezinte in productiile sale actiuni ce se petrec in Statele Unite, Germania sau Marea Britanie, sa revolutioneze tehnica de filmare, sa emancipeze total cinematograful prin filmele sale lipsite de prejudecati vizuale, lingvistice sau ideatice. Intr-o lume tot mai deschisa spre nou, Von Trier a fost mereu cel mai avangardist, cel mai individualist dintre regizorii ultimilor ani.
Primul lucru care exprima esenta cinematografica a lui Von Trier este viziunea sa ampla despre tehnica de filmare, despre manifestarea regizorala si scenica, despre motivatiile reale ale unui nou fel de a face film, reliefata in ceea ce la mijlocul anilor ’90 a insemnat miscarea initiata de el –Dogma’95.
Manifestul initiat de Von Trier si de colegul sau, regizorul danez Thomas Vinterberg insemna o remodelare extrema a ideilor privind modul de a face filme : lipsa muzicii, lumina naturala, camera mobila, lipsa unei apartenente geografice, locatiile naturale, realism extrem. Dintre regizorii care au imbratisat aceasta miscare insa doar VonTrier prin remarcabilele sale filme ce au urmat- « Idioterne », « Dancer in the Dark » sau « Dogville » - a reusit sa afirme crezul sau in opere cu un impact extraordinar la public si la critica.
Dincolo insa de acest model cinematografic propus de Von Trier , regizorul se evidentiaza mai ales prin particularitatile profunde ale filmelor sale. Filmele sale surprind prin simplitatea modului in care sunt transpuse sentimente ce transfigureaza spectatorul prin intensitatea lor, prin puterea lor. Vizionand un film al lui Von Trier, traiesti emotii ce iti provoaca pana la extrem mintea si inima.
Filmele lui ravasesc si terorizeaza, implica o enorma cantitate de emotie, te invaluie in taceri reci si strigate moarte. Oamenii iubesc nebuneste, sufera enorm si mor in liniste, aproape mereu lasandu-ti in suflet o tristete stranie, personala. Von Trier e un revolutionar al artei cinematografice,atat ca tehnica defilmare ,cat si ca intelegerea actiunii, ca originalitate a trairii. Hipnoza din “Europa”ca mod de a lega firul narativ, trairea extrema, brutala, dar infiorator de profunda a personajelor centrale din “ Breaking the Waves” sau “ Dancer in The Dark”, erotismul dus pana la marginea filmelor XXX in “Idioterne” sau macabrul ce strabate ultimul sau film, horror-ul « Antichrist » ,fac din Von Trier un creator esential al cinematografiei noului mileniu.







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu